ورود / ثبت نام
پروفایل سوابق سفارش خروج

دسته بندی کالاها

ورود/ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
کد یکبار رمز خود را وارد کنید

رمز عبور خود را وارد نمایید




کد یکبار رمز خود را وارد کنید

شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
لطفا کد یکبار رمز ارسال شده به ایمیل یا موبایل خود را وارد کنید
شما قبلا وارد شده اید
0 تومان
پیگیری سفارش


 مزایای قهوه برای کبد

در دنیای امروز پژوهش‌های زیادی در خصوص جزییات زندگی انسانها انجام می‌شود که گاهی نتایج تعجب برانگیزی درپی دارد؛ مثلا با تغییر رژیم غذایی یا عادت خواب و یا حتی انجام یک ورزش کوچک، ممکن است بتوانیم جلوی نفوذ یک بیماری سخت را در بدن‌ خود بگیریم.

 

 ما ایرانی‌ها زیاد اهل قهوه نیستیم و ترجیح می‌دهیم برای صبحانه یا وقت‌هایی که دور هم جمع می‌شویم و صحبت می‌کنیم، چای بنوشیم. اما شاید وقت آن باشد که این رویه را عوض کنیم و بیشتر قهوه بنوشیم، ولی چرا؟ به این دلیل که یک تحقیق جدید در بریتانیا نشان داده است کسانی که قهوه می‌نوشند، کمتر دچار بیماری‌های کبد می‌شوند. می‌خواهید بدانید چگونه؟ پس این گزارش را بخوانید.

 

 برای بسیاری از مردم جهان، قهوه نوشیدنی محبوب است و روزی حداقل دو یا سه بار قهوه می‌نوشند. در مورد قهوه تحقیقات زیادی انجام شده است که گاهی نتایج متناقضی دارند. بعضی تحقیقات نشان می‌دهند این نوشیدنی قدیمی مخصوص مناطق استوایی ضامن سلامت ما انسانها است، در حالی ‌که بقیه به اثرات بد آن روی بدن تاکید دارند. اما با این وجود، یک تحقیق جدید گو سترده که ازنتایج و اطلاعات حدود 500 هزار نفر در بریتانیا را مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد نوشیدن قهوه بطور چشم‌گیری خطر ابتلا به بیماری‌های کبد، از جمله کبد چرب، سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از بیمار‌ی‌های مزمن این عضو حساس و حیاتی بدن را کاهش می‌دهد.


 این تحقیق می‌گوید همه انواع قهوه، از جمله قهوه‌های کافئین‌دار یا بدون کافئین، قهوه‌های پودر شده و حتی قهوه‌های حاضری همه چنین تاثیری دارند و مهم نیست چه نوع قهوه‌ای می‌نوشید، فقط نوشیدن بین سه تا چهار فنجان از آن در روز اثری حیات بخش دارد.

تحقیقی برای نجات جان میلیون‌ها انسان

در جهان دست‌کم تا جایی که دانشمندان می‌دانند، سالانه بیش از دو میلیون نفر در اثر بیمار‌ی‌های مربوط به کبد دچار مرگ زودرس می‌شوند. یک میلیون از این افراد به‌دلیل بیمار‌ی‌هایی مانند «سیروز کبدی» و یک میلیون دیگر نیز در ارتباط با بیمار‌ی‌های ویروسی کبدی مانند «هپاتیت» و «هپاتوسلولار کارسینوما» یا همان سرطان کبد که در افرادی با مشکلات کبدی بروز می‌یابد، جان خود را از دست می‌دهند. 

بیماری‌های کبد عمدتا جزو بیماری‌های مربوط به سبک زندگی هستند. مصرف نوشیدنی‌های الکلی، غذاهای حاضری، وزن بالا و دیابت از جمله عوامل خطر بیماری‌های کبدی هستند که متاسفانه با گسترش سبک زندگی جدید در همه جای جهان، هیچ نقطه‌ای از آن در امان نیست. اما با این وجود، دانشمندان می‌گویند مناطقی مانند جنوب صحرای آفریقا، امریکای جنوبی و مرکزی، اروپای شرقی و آسیای جنوب شرقی عمیقا تحت تاثیر بیمار‌ی‌های کبدی هستند. 

دکتر «طلال ادهمی»، پزشک و جراح بیمارستان پیوند اعضای «کلیولند» در امریکا در گفت‌وگویی با سایت «مدیکال نیوز»، نتایج این تحقیق را شگفت‌انگیز خوانده و گفته است: «پیش از این تحقیقات کوچک‌تری انجام شده بود و ما کم‌وبیش می‌دانستیم که بین نوشیدن قهوه و کاهش خطر بیماری‌های کبدی رابطه‌ای وجود دارد اما این تحقیق جدید با بررسی نزدیک به نیم میلیون نفر، توانسته است شواهد محکم‌تری را ارایه کند.»

محققان پژوهش مورد نظر در دو دانشگاه «ساوت‌همپتون» و «ادینبورگ» داده‌های مربوط به 494 هزار و 598 نفر را از «بانک داده بیو» بریتانیا، سیستم هماهنگ و به‌هم مرتبط اطلاعات پزشکی شهروندان بریتانیایی، برای مدت 10 سال و حدود 9 ماه بررسی کرده‌اند.

از این تعداد، 384 هزار و 818 نفر به طور روزانه و مرتب قهوه می‌نوشیده‌اند ولی 109 هزار و 767 نفر اهل قهوه نبوده‌اند.

بین کسانی‌ که قهوه می‌نوشیده‌اند، برخی قهوه‌های بدون کافئین، برخی کافئین‌دار و البته برخی هم قهوه‌های حاضری و سریع را ترجیح می‌داده‌اند. 

در طول دوران بررسی داده‌های پزشکی این تعداد افراد، سه هزار و 600 نفر بیماری مزمن کبدی، پنج هزار و 439 نفر بیماری مزمن کبدی یا کبد چرب و 184 نفر سرطان کبد داشته‌اند.

از این تعداد نیز 301 نفر در اثر بیماری مزمن کبدی جان خود را از دست داده بودند.

 محققان این پژوهش مشارکت کنندگان را به دو گروه قهوه‌نوش‌ها و افرادی که قهوه نمی‌نوشند، تقسیم کرده و نتایج سلامت کبدی آن‌ها در مدت 10 سال و اندی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

 آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشیدند، خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی در افرادی که به صورت روزانه قهوه می‌نوشیدند، 21 درصد کمتر بوده است. هم‌چنین خطر ابتلای این گروه به کبد چرب 19 درصد کمتر از گروه دیگر و خطر ابتلای آن‌ها به سرطان کبد 21 درصد کمتر از گروهی بوده است که قهوه نمی‌نوشیدند.

 البته که قهوه نوشیدن خود را در مرگ و میر مرتبط با بیمار‌ی‌های مزمن کبدی نیز نشان داده است. این مطالعه اخیر نشان می‌دهد افرادی که قهوه جزو برنامه غذایی آن‌ها است، 49 درصد کمتر از گروه مقابل در اثر بیماری‌های مزمن کبدی فوت می‌کنند.

 این تحقیق هر چند می‌گوید که شانس ابتلا به بیماری‌های کبدی با نوشیدن هر نوع قهوه‌ای کاهش می‌یابد ولی نتایج نشان می‌دهند که قهوه‌های دم‌کردنی نسبت به قهوه‌های حاضری تاثیر بیشتری دارند.

 دکتر ادهمی در همین‌باره به «مدیکال نیوز» گفته است: «قهوه در واقع می‌تواند در مراحل ابتدایی بیمار‌ی‌های کبدی کمک کند. درست زمانی که کبد در مواجهه با یک پاتوژن شروع به التهاب و تورم می‌کند، قهوه به کمک کبد می‌آید. قهوه در فرایند فیبروز کبدی یا همان مراحل ابتدایی سیروز کبدی و بعد در مرحله تبدیل سیروز به سرطان کبد به کمک  می‌آید.»

 اما به اعتقاد پزشکان دیگری، از جمله پروفسور «نیتان دیویس»، استاد «کالج کینگز» لندن و مرکز سلامت کبد و گوارش این دانشگاه، این تحقیق فقط جامعه سفیدپوست و با درآمد بالا را مورد بررسی قرار داده است.

 او در این باره در یک بیانیه خبری نوشته است: «این تحقیق ثابت نمی‌کند که قهوه یک سوپر نوشیدنی ضد بیماری‌های کبدی است و البته بعضی دیگر از تحقیقات چیزی مخالف این را می‌گویند.»

 به باور پزشکان و متخصصان، احتمال کاهش ابتلا به بیمار‌ی‌های کبدی در اثر نوشیدن قهوه بسیار کمتر از مقداری است که در این تحقیق دانشگاه‌های ادینبورگ و ساوت‌همپتون آمده است. آن‌ها می‌گویند که شانس ابتلا به بیمار‌ی‌های کبدی در افرادی که قهوه می‌نوشیدند، چیزی در حدود چهار در هزار نفر است در حالی ‌که این شانس برای افرادی که اهل قهوه نیستند، پنج در هر هزار نفر است. بنابراین، برای پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی، بهتر است بیش از هر چیز سبک زندگی خود را تغییر دهیم و کمتر از همیشه نوشیدنی‌های الکلی بنوشیم. البته که چه کسی به یک فنجان قهوه دبش که حال ما را خوب می‌کند، نه خواهد گفت!

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test

test
test